Zapytaj lekarza

7 4 0 , 4 2 9

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Indeks glikemiczny w cukrzycy

Indeks glikemiczny oznacza poziom glukozy we krwi po spożyciu posiłku. Czy dla cukrzyka powinno to mieć znaczenie? Obejrzyj film i zapoznaj się z wypowiedzią eksperta.

Im wyższa jest wartość indeksu glikemicznego danego produktu czy posiłku, tym wyższe będzie stężenie glukozy we krwi po jego spożyciu.
Wartość ładunku glikemicznego określa odpowiedź glikemiczną po spożyciu określonej porcji produktu spożywczego. Im wyższa jest wartość ŁG tym wyższy będzie wzrost stężenia glukozy we krwi i silniejsza odpowiedź insulinowa (wyrzut insuliny). Co będzie lepsze dla diabetyka? Ładunek glikemiczny :)

0

Obydwie informacje są przydatne w układaniu diety, przy czym korzystanie z ładunku glikemicznego jest metodą pozwalającą bardziej skutecznie kontrolować ogólny efekt wywoływany po spożyciu danego produktu, gdyż uwzględnia nie tylko stopień przyswajalności węglowodanów w produkcie, ale także ich zawartość. Dlatego niektóre produkty pomimo wysokiego IG mogą być stosowane w diecie diabetyków, gdyż sama zawartość cukrów jest niewielka i nie potrzebuje dużej dawki insuliny. Jest to jednak parametr rzadziej podawany w tabelach i zestawieniach - dlatego też trudniej z niego korzystać. Indeks glikemiczny podaje jakie jest stężenie glukozy we krwi po spożyciu 50 g węglowodanów z danego produktu w odniesieniu do stężenia glukozy we krwi po spożyciu 50 g glukozy. Informacja ta dotyczy poziomu glukozy 2-3 godziny po spożyciu węglowodanów - daje zatem informacje o szybkości i poziomie podnoszenia się stężenia glukozy we krwi po danych produktach spożywczych. W razie wątpliwości jak stosować indeks glikemiczny i łądunek glikemiczny najlepiej jest dopytać dietetyka prowadzącego w poradni diabetologicznej lub skorzystać z pomocy różnych grup wsparcia dla diabetyków w internecie.

Specjalistka żywienia człowieka. Udziela porad dietetycznych.
0

Witam!
Im wyższa wartość GI, tym szybciej i o większą wartość wzrośnie Twój „cukier” we krwi.

PRODUKTY O NISKIM GI (<55): surowe warzywa i owoce, nasiona słonecznika, pieczywo razowe i pełnoziarniste, kasza gryczana, ryż brązowy, makaron pełnoziarnisty, nabiał. Poziom glukozy we krwi po spożyciu tych produktów wzrasta powoli. Zapobiega to wahaniom „cukru” we krwi.

PRODUKTY O WYSOKIM GI (>55): chipsy, słodycze, cukier, pieczywo pszenne, ryż biały, produkty z mąki pszennej, kukurydza prażona, owoce w syropach, piwo. Produkty te powodują duże wahania „cukru” we krwi i nie są zalecane w diecie.

Zapraszam również na http://diet-coaching.xaa.pl/
Pozdrawiam,
dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy