Zapytaj lekarza

7 4 2 , 2 9 3

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Wartości odżywcze kaszy pęczak

Witam,Bardzo lubię gotować i często wyręczam żonę w przygotowaniu obiadu, Chetnie eksperymentuje w kuchni i chciałbym  więcej posiłkow przygotowywać z różnych kasz, No ale kasza kaszy nie równa i dlatego chciałbym uzyskać trochę informacji o tych produktach. Które kasze szczególnie powinny znaleźć się w jadłospisie. Czy kasza pęczak jest zdrowsza od gryczanej i zwykłej jęczmiennej? Z czym najlepiej łączyć kasze aby posiłek był zdrowy, pełnowartościowy i przede wszystkim smaczny. Będe bardzo wdzięczny za wszelkie informacje które pomogą mi sporządzać posiłki z kaszy dla całej rodziny. Z góry dziekuje za odpowiedź.           
MĘŻCZYZNA, 30 LAT ponad rok temu

Mięso ekologiczne

Dzień dobry,
Kasze są bardzo zdrowym produktem spożywczym, bogatym w witaminy i składniki mineralne. Z wymienionych przez Panią kasz za najzdrowszą można uznać kaszę gryczaną, ze względu na najwyższą zawartość składników mineralnych i witamin w tym produkcie. Dodatkowo jest to produkt bezglutenowy na ogół lepiej tolerowany przez organizm niż produkty zawierające gluten. Na "drugim miejscu" ex aequo umieściłabym kaszę jaglaną i pęczak. Są bardzo polecanym składnikiem diety, jednak mają nieco mniej witamin i skł. mineralnych. Dodatkowo są produkowane ze zbóż glutenowych. Pozdrawiam, miłego dnia!

0

Witam serdecznie,

Kasza pęczak ze względu jest nieco mniej wartościowa od kaszy gryczanej, która uważana jest za jedną z najzdrowszych kasz. Kasza gryczana zawiera dużo białka o wysokiej wartości odżywczej -lizynę i tryptofan, których nasz organizm sam nie potrafi wytwarzać. Ponadto kasza gryczana zawiera sporo kwasu foliowego, jest zasobna w magnez, cynk, mangan oraz potas i fosfor. Kasza pęczak i zwykła jęczmienna należą do tej samej grupy kasz, więc ich wartości odżywcze sa porównywalne.

W razie dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu
joanna.wasiluk@o2.pl
Pozdrawiam
Mgr Joanna Wasiluk
Dietetyk

Specjalista w zakresie dietetyki.
0

Witam,

z praktycznego punktu widzenie najważniejsze jest to, aby różne kasze pojawiały się regularnie w Pana jadłospisie. Czy to będzie pęczak czy kasz gryczana czy jęczmienna to jest to sprawa drugorzędna. Najważniejsze w diecie jest wybór zdrowych produktów (a kasze takimi są, z wyj. kaszy manny), a także duże ich urozmaicenie.

Pozdrawiam
Ewa Ceborska
www.food-diet.pl

Dietetyk specjalizujący się w żywieniu w chorobach cywilizacyjnych.
0

Kasze to bardzo ważny element prawidłowej, zdrowej diety. Są źródłem energii, głównie w postaci złożonych węglowodanów. Oprócz tego dostarczają białka, błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz cały szereg składników mineralnych. Kasze przede wszystkim różnią się pochodzeniem – na półkach sklepowych znajdziemy kasze z każdego praktycznie gatunku zboża. Ponadto kasze różnią się stopniem oczyszczenia (kasza może być pełnoziarnista jak i oczyszczona) oraz granulacją (od nierozdrobnionych ziaren zbóż jak pęczak czy kutia po przypominające grubą mąkę grysiki). Wartość odżywcza kaszy zależy przede wszystkim od stopnia oczyszczenia – im bardziej pełnoziarnista kasza tym więcej w niej witamin i minerałów oraz błonnika. Z kolei kasze oczyszczone mają w przeliczeniu na 100 g więcej węglowodanów i białka – w porównaniu z kaszami pełnoziarnistymi są też bardziej lekkostrawne, a więc bardziej pożądane w diecie osób o wrażliwym przewodzie pokarmowym, małych dzieci czy osób starszych. Choć poszczególne kasze różnią się między sobą składem to należy podkreślić, że z perspektywy całej diety różnice te nie są znaczące. Nie można też powiedzieć, że któreś kasze są bardziej zdrowe czy wartościowe od innych. Każda jest wyjątkowa - od popularnej kaszy jęczmiennej czy jaglanej po bardziej egzotyczne kasze jak amarantus czy komosa ryżowa. Nie ma większego znaczenia którą kaszę wybierzemy na obiad w danym dniu. Warto natomiast zadbać o to aby w naszej kuchni gościły różne kasze pamiętając, że im większe urozmaicenie diety tym bardziej jest kompletna we wszystkie składniki odżywcze. Kasze można wykorzystać do przygotowania właściwie każdego typu dania – od pożywnego śniadania, przez dodatek do zupy czy jako element dania głównego po desery i ciasta bazujące na kaszy. W Internecie pełno jest przepisów na inspirujące dania, w tym na stronach internetowych poświęconych właśnie przepisom z kaszy. Wiele ciekawych propozycji można znaleźć także w książce „Qmam kasze” Mai Sobczak.

Specjalistka żywienia człowieka. Udziela porad dietetycznych.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy