Zapytaj lekarza

7 3 6 , 8 3 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Tłuszcze wielonienasycone

Witam serdecznie. Źródła witaminy C, to: owoce róży, nać pietruszki, czarna porzeczka, papryka czerwona, koperek, kiwi, brukselka, owoce cytrusowe, jarmuż, truskawki, poziomki, szczypiorek, szpinak, w mniejszej ilości wątróbka wieprzowa i wołowa. Warto zadbać, aby dieta była bogata w wymienione wyżej produkty. W czasie przechowywania i przetwarzania produktów spożywczych oraz procesów kulinarnych występują duże straty witaminy C (ponad 75%). Straty witaminy C związane z gotowaniem warzyw to około 50%. Wynika z tego, że najlepiej jeść produkty świeże i surowe, ponieważ zawierają najwięcej witaminy C. Niektóre witaminy i składniki mineralne zwiększają jej wchłanianie, są to: witamina A, witamina B2, B6, witamina E, wapń, magnez i cynk. Warto zadbać o odpowiednią ilość mleka, nabiału, mięsa, produktów pełnoziarnistych i olejów roślinnych w diecie, ponieważ są źródłem tych witamin i składników mineralnych. Pozdrawiam, Dietetyk Patrycja Sankowska

Dietetyk medyczny. Absolwentka Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.
0

Szanowna Pani,

Skąd u Pani takie odczucie, że występuje brak witaminy C?
http://portal.abczdrowie.pl/niedobor-witaminy-c
http://portal.abczdrowie.pl/witamina-c

Niedobory tej witaminy wbrew pozorom występują niezwykle rzadko, jeśli w diecie występują surowe warzywa i owoce, lub świeżo przygotowane soki. 1 szklanka soku pomarańczowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C.

Dietetyk, biotechnolog, specjalista ds. zdrowia publicznego. Doktorantka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
0

Przy naszym obecnym "szalonym" trybie życia oraz stopniu przetworzenia żywności niestety, ale braki witaminy C są bardzo popularne i występują praktycznie u każdego.

Dodatkowo witamina ta jest bardzo nietrwała - ginie pod wpływem tlenu, podgrzewania czy np. kontaktu z metalami (krojenie nożem). Tracimy ją wraz z moczem oraz w wyniku codziennego stresu... Najlepiej więc uzupełniać ją w każdym posiłku włączając różnorodne świeże warzywa i owoce - natkę pietruszki, paprykę czy (obecnie - zimą) owoce cytrusowe.

Połówka cytryny, którą Pani spożywa ma ledwie 40 mg witamin C, to kropla w morzu potrzeb... optymalnym rozwiązaniem byłby zakup soku z dzikiej róży (bez cukru) i spożywanie na czczo ok. 1/3 szklanki rozcieńczonej wodą lub przestudzoną herbatą. Taka porcja ma ok. 400 mg witaminy C, która zwiększy odporność organizmu, pobudzi nasze ciało do działania i zniweluje skutki działania stresu i wolnych rodników.

O nadmiar tej witaminy proszę się nie martwić, przy takich ilościach pochodzących z naturalnych źródeł organizm wykorzysta witaminę na bieżące potrzeby, a ew. nadwyżki wydali z moczem.


pozdrawiam Justyna Marszałkowska-Jakubik www.e-prolinea.pl

Absolwentka dietetyki na Akademii Medycznej w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty
Ważne tematy