Czy powinniśmy zdiagnozować syna pod kątem spektrum autyzmu?

Dzień dobry, Zastanawiamy się czy powinniśmy zdiagnozować syna pod kątem spektrum autyzmu. Z synem ogólnie od zawsze był słaby kontakt wzrokowy, można rzec że nie ma go do dzisiaj albo występuje rzadko (aktualnie ma 3.5 roku). Tak na prawdę zaczął mówić około 5msc temu ale zauważyliśmy, że syn tylko powtarza zasłyszane w książkach teksty, powtarza zdania domowników, które mu przypadną do gustu. Nie mówi sam z siebie np. "Mamo lubię Jabłka," nie ma z nim dialogów. Ja coś do niego mówię np. Idziemy na spacer? A on na to "idziemy na spacer?" potrafi powtarzać fragmenty bajek bez kontekstu, przyczyny.. tak po prostu nagle. Syn ma dziwne nawyki (czajnik musi stać na kuchence na określonym palniku, książki muszą być ułożone w rzędzie, zawsze w tej samej kolejności tytułów, samochody zawsze ułożone tak samo, samochód ma prowadzić tylko ojciec, ojciec nie może wyjść z domu, zniknąć z jego oczu..jego zabawy są powtarzalne a każde odstępstwo od normy kończy się ogromnym płaczem, i krzykiem. Syn codziennie biega tam i z powrotem z otwartymi ustami, w akcie ekscytscji podskakuje trzepiąc rękoma na wysokości miednicy. Zauważyłam, że nie bawi się w zabawy naśladowcze, nigdy się w nie nie bawił nie wiedział jak w nich uczestniczyć. Jest bardzo głośnym dzieckiem, krzykliwym, płaczliwym. Nie lubi gdy się odkurza, kosi trawę. Czy powinniśmy go zdiagnozować?
KOBIETA, 27 LAT ponad rok temu

Fakty o zdrowiu - Oburęczne dzieci bardziej nadpobudliwe?

Witam Panią,

Tak. Jeżeli dziecko w wieku 3 lat nie mówi, nie wskazuje przedmiotów

i nie utrzymuje kontaktu wzrokowego, to przede wszystkim

należy dziecko właściwie zdiagnozować.

Nie można na portalu postawić diagnozy trzyletniemu dziecku

nie widząc dziecka.

Istnieje wiele zespołów chorobowych, których objawy są bardzo

podobne do autyzmu.

Ważne jest jednak, aby odróżnić autyzm od innych zaburzeń, gdyż właściwa

diagnoza zwiększa szansę na wprowadzenie odpowiedniego programu

terapeutyczno-edukacyjnego dla dziecka.

Opisane przez Panią objawy są absolutnie nie wystarczające

do stwierdzenia czy wykluczenia zaburzeń ze spektrum autyzmu.

Jeżeli jest to autyzm, to zwlekanie z diagnozą i terapią może,

doprowadzić do nasilenia objawów autyzmu.

Niezależnie od tego czy to jest autyzm czy inne zaburzenie rozwoju,

np. zaburzenie rozwoju mowy, Pani syn wymaga stałych,

wieloprofilowych oddziaływań stymulujących jego rozwój poznawczy

i społeczno - emocjonalny.

Proszę zgłosić się z dzieckiem do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

i poprosić o diagnozę oraz opinię o potrzebie wczesnego wspomagania

rozwoju dziecka.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) ma na celu

stymulowanie i wspomaganie rozwoju ruchowego, poznawczego,

emocjonalnego i społecznego dziecka od chwili wykrycia

pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do czasu

podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej

(czyli do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie).

Ponadto proszę zapisać dziecko do Ośrodka dla Dzieci z Zaburzeniami

Wieku Rozwojowego, gdzie syn będzie mógł korzystać z odpowiedniej

terapii również po rozpoczęciu nauki w szkole.

Wczesna interwencja terapeutyczna może sprawić, że dziecko pokona

wiele ograniczeń wynikających z choroby.

Nie oznacza to jednak, że autyzm (jeżeli taka będzie diagnoza) można

całkowicie wyleczyć.

Oznacza jednak, że w każdym przypadku terapia może znacznie poprawić

funkcjonowanie i jakość życia dziecka.

Pozdrawiam serdecznie,

Hanna Markiewicz

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Patronaty