Szanowna Pani, nie. Proszę dać dziecku czas
Indywidualny przebieg rozwoju języka bywa bardzo zróżnicowany u poszczególnych dzieci ale można wydzielić pewne uniwersalne etapy. Pierwszy okres rozwoju mowy to tzw. okres melodii (L.Kaczmarek 1977). Przypada on na pierwszy rok życia. W tym czasie pierwszymi objawami komunikacji są krzyk, płacz, dźwięki artykulacyjne, krzyki, postękiwania, pochrząkiwania, sapanie, mlaski, piski, śmiech oraz inne nieokreślone dźwięki, przyczyniające się do rozwoju wokalizacji i z czasem przeradzają się w głużenie (2, 3 lub 4 miesiąc życia), a następnie gaworzenie (ok. 6 - 8 miesiąc życia). W drugiej połowie pierwszego roku życia dziecko zaczyna rozumieć słowa, którymi dorośli się do niego zwracają. W wieku 6-7 miesięcy zna już swoje imię, a od 8 miesiąca reaguje na proste polecenia. Pod koniec 1. roku życia lub na początku 2. dziecko opanowuje pierwsze wyrazy nacechowane prostą strukturą sylabową. Często występują onomatopeje, w których ważną rolę odgrywa prozodia.
Drugi okres rozwoju mowy tzw. okres wyrazu, przypada na drugi rok życia dziecka (L. Kaczmarek 1977). Funkcję pełnej wypowiedzi w mowie dziecka pełnią ułamki wyrazów, pojedyncze wyrazy lub złożenia kilku wyrazów, bez odpowiednich końcówek fleksyjnych. Takie pojedyncze słowo początkowo posiada rozległe znaczenie, wzmacniane często gestem i odpowiednią prozodią - w przypadku Pani córki może to być słowo "tata".
Około 18. miesiąca życia zanikają pojawiające się wcześniej dźwięki niewystępujące w mowie otoczenia. Pojawiają się powtórzenia , naśladowania zasłyszanych wyrazów. Na początku słowa są upraszczane, skracane, mogą być nieprawidłowo odmieniane. Najpierw są to wyrazy 2-3 sylabowe. Słownictwo czynne w wieku półtora roku liczy około 20 - 100 słów, w wieku 2 lat ok. 250 - 400. W tym wieku dzieci coraz szybciej rozpoznają wyrazy, a słuchowo rozpoznają już prawie wszystkie fonemy. Artykułowane są już samogłoski ustne oraz spółgłoski p, b, t, d, czasem k, g, f, w, a także ś, ź, ć,dź - często realizowane nieprawidłowo. Wymowa w tym okresie jest jeszcze niestabilna - występują zmiękczenia, powtórzenia sylab w wyrazie, opuszczenia głosek i sylab w nagłosie lub wygłosie, uproszczenia grup spółgłoskowych, elizje, upodobnienia, kontaminacje (połączenia wyrazów w jeden), a także substytucje głosek trudniejszych na łatwiejsze. (Łobacz 2005)
Jeśli córeczka nie posiada dysfunkcji fizjologicznych, a dynamika rozwoju we wszystkich sferach jest prawidłowa to proponuję wspierać dalszy rozwój jej mowy. Jeśli w wieku 2 lat nadal mowa córeczki będzie Panią niepokoiła proponuję udać się na konsultację logopedyczną po instruktaż. Następnie należałoby monitorować rozwój dziecka przez ok. 2-3 miesiące.
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Rozwój mowy u 19-miesięcznego dziecka – odpowiada Mgr Zuzanna Starczewska
- Co zrobić, jeśli 2-letnie dziecko nie chce mówić? – odpowiada Mgr Danuta Michalczyk
- Czy można w przypadku mojego synka mówić o afazji? – odpowiada Mgr Anna Szyda
- Brak mowy u 2-latki a wskazania do wizyty u logopedy – odpowiada Mgr Joanna Gałczyńska-Adamiak
- Zaburzenia mowy u 2-latki – odpowiada Mgr Anna Tońska-Szyfelbein
- O czym świadczy zastój w mowie 1,5-rocznego dziecka? – odpowiada Mgr Tatiana Lewicka
- Nierozwinięta mowa u 30-miesięcznego dziecka – odpowiada Mgr Anna Tońska-Szyfelbein
- Dlaczego dziecko nie mówi? – odpowiada Mgr Kamila Drozd
- Czy te zaburzenia mowy u dziecka muszą być leczone? – odpowiada Mgr Hanna Markiewicz
- Rozwój 15-miesięcznej córki – odpowiada Mgr Magdalena Golicz